Suomen Ladun maastopyörähankkeessa tuotetaan kansallinen vaativuusluokittelumalli

Suomen Ladun maastopyöräilyhankkeen tavoitteena on kehittää valtakunnallisesti yhteinen tapa maastopyöräreittien vaativuusluokittelusta. Yhteinen vaativuusluokittelu lisää reittien turvallisuutta, havainnollistaa reittien luonnetta sekä innostaa uusia harrastajia liikkumaan selkeästi merkityillä ja helposti lähestyttävillä reiteillä. Hankkeen toteutusta varten on saatu opetus- ja kulttuuriministeriön hankeavustus.

Maastopyöräilyhanke vastaa käytännössä havaittuun ongelmaan

Maastopyöräilyn suosi on kasvanut kiihtyvällä vauhdilla viime vuosien aikana. Luonnonvarakeskuksen vuonna 2022 tekemän tutkimuksen (LVVI3) mukaan maastopyöräilyä harrasataa 11,8% suomalaisista. Tutkimusajankohdan jälkeen harrastuksen suosio on edelleen jatkanut kasvuaan esimerkiksi työsuhdepyöräedun yleistyttyä. Lajia harrastavien määrän onkin todettu kaksinkertaistuneen viimeisen 20 vuoden aikana ja keskimäärin uusia harrastajia lajin pariin on tullut n. 1 500 joka kuukausi. Myös pyörämatkailu on ollut viime vuosina kasvussa ja se onkin laajentanut kotimaisten lomakohteiden ympärivuotista matkailukautta.

Jatkuvasti kasvavat harrastajamäärät lisäävät painetta laadukkaiden ja turvallisten maastopyöräreittien touteuttamiseen. Useat kaupungit, kunnat ja matkailutoimijat ovatkin jo havahtuneet puutteeseen ja tällä hetkellä uusia reittihankkeita on jo toteutettu tai parhaillaan suunniteltavana useilla paikkakunnilla ympäri Suomen. Vaikka maastopyöräily on jokaisenoikeuksien piiriin kuuluva laji ja harrastettavissa monipuolisesti jo valmiiksi luonnosta löytyvillä ihmisen luomilla polkuverkostoilla, niin valmiiden nimenomaan maastopyöräilyn näkökulmasta luotavien reittien etu on kuitenkin siinä, että ne ohjaavat suuremmat harrastamäärät rakennetuille polkuverkostoille. Oikein rakennetut reitit ovat kestävämpiä käytössä sekä lisäävät turvallisuutta käyttäjien keskuudessa.


Hankkeen tavoitteet

Nyt toteutettujen maastopyöräreittien rakentamisen yhteydessä on havaittu puutteena yhtenäisen maastopyöräreitin vaativuusluokittelun puuttuminen kansallisella tasolla. Reittien suunnittelijat ja toteuttajat ovat käyttäneet vaativuusluokittelussa tapauskohtaisesti parhaaksi kokemaansa luokittelutapaa. Tämän hankkeen tavoitteena on luoda Suomesta puuttuva yksi yhteinen vaativuusluokituksen ohjeistus ja käytänne. Kansallisen luokitustavan kehityksessä tullaan hyödyntämään Keski-Euroopassa yleisesti jo käytössä olevaa luokitustapaa, mikä edesauttaa myös pyörämatkailun näkökulmasta maastopyöräilyreittien vaativuusluokittelun tunnistettavuutta. Yhtenäinen luokitus lisää reittien turvallisuutta ja käytettävyyttä sekä luo selkeyttä reittien käyttäjille, rakentajille, ylläpitäjille ja turvallisuuden valvojille. Vastaavia valtakunnallisesti yhteneväisiä maastopyöräreittien vaativuusluokittelun käytänteitä on jo toteutettu monissa maissa, missä laji nauttii myös suurta suosiota. Vaativuusluokittelua kehitettäessä onkin tarkoitus hakea hyviä kokemuksia ja käytänteitä kansainvälisten esimerkkien ja mallien kautta.

 

Yhteistyöllä parempaan lopputulokseen

Hanke toteutetaan yhteistyössä Uudenmaan virkistysalueyhdistyksen (Uuvi) kanssa. Uuvi vastaa luotavan vaativuusluokituksen pilotoinnista oman hankkeensa kautta. Yhdessä Uuvin kanssa luodaan myös maastopyöräreittien reittikehittämisopas, jonka osaksi myös tämä vaativuusluokittelu tulee. Haettaessa kokemuksia etenkin yleisesti euroopassa käytössä olevista vaativuusluokitusmalleista tulemme tekemään myös yhteistyötä ITRS (Internation Trail Rating System) luokitustavasta vastaavien henkilöiden kanssa. 

Hankkeen aikana tehdään  lisäksi tiivistä yhteistyötä muiden maastopyöräreittien toteutuksessa keskeisesti mukana olevien tahojen kanssa. Mukana jo hankekehitysvaiheessa on ollut useita alalla toimivia henkilöitä niin Pyörämatkailukeskuksen, Metsähallituksen, Tukesin, Kajaanin ammattikorkeakoulun, kuntien, kaupunkien kuin myös reittisuunnittelun piiristä. Lisäksi hankkeen suunnitteluvaiheessa on käyty keskusteluja myös laajasti muidenkin alan toimijoiden kanssa. Hankkeelle perustetaan erillinen työryhmä, joka koordinoi ja tukee varsinaista hanketyötä. Tulevaisuudessa tavoitteena on myös, että maastopyöräilyreittien vaativuusluokitusjärjestelmä tulee osaksi Metsähallituksen ensi vuonna julkaistavaa uutta Ulkoilutietopalvelua. Suomen Latu on solminut Metsähallituksen kanssa sopimuksen ulkoilujärjestöjen sisällöntuotannon koordinoinnista Ulkoilutietopalveluun, joten pystymme hyvin edistämään vaativuusluokituksen integroimista osaksi tätä palvelua. 

 

Voit seurata hankkeen etenemistä näiden nettisivujen sekä Suomen Latu MTB facebook-ryhmän kautta.

 

 

Yhteystiedot

Topi Kiljunen
Asiantuntija, maastopyöräilyhanke
topi.kiljunen@suomenlatu.fi
+35840 1576 500